ساخت و تولید Manufacturing and Production

 

 آیا تا به حال این نکته توجه شما را به خود جلب کرده است که چرا بعضی وسایل مکانیکی مانند چرخ‌های اسکیت یا موتور الکترونیکی به راحتی و به نرمی حرکت می‌کنند؟ پاسخ این سوال را باید در ماشینی به نام بلبرینگ یافت.

بلبرینگ در بسیاری از وسایل اطراف ما دیده می‌شود. اگر بلبرینگ در وسایل مکانیکی ما موجود نباشد، آنگاه مجبور به تعویض مداوم قطعاتی هستیم که در معرض پدیده اصطکاک قرار دارند. با خواندن این مقاله، با بلبرینگ و انواع آن آشنا خواهید شد.

 

1- اصول حاکم بر بلبرینگ:

 

ایده موجود در بلبرینگ بسیار ساده است. به گردش در آوردن اجسام ساده‌تر از ساییدن آنها بر یکدیگر می‌باشد. به عنوان مثال چرخ‌های اتومبیل شما مثل بلبرینگ‌های بزرگی هستند. اگر به جای چرخ اتومبیل شما چیزی مانند چوب اسکی داشت آنگاه به حرکت درآوردن آن بسیار دشوارتر بود. دلیل آن این است که وقتی از اجسامی مانند چوب اسکی به جای چرخ برای اتومبیل استفاده کنید آنگاه نیروی اصطکاک قویی در جهت عکس حرکت اتومبیل برآن وارد می‌شود، لذا حرکت اتومبیل به کندی صورت خواهد گرفت. ولیکن اگر دو سطحی که با یکدیگر در تماس هستند بر روی هم گردش نمایند آنگاه اصطکاک به حداقل خود می‌رسد.

بلبرینگ با دارا بودن ساچمه‌هایی گرد و سطوح صیقلی اصطکاک را به حداقل خود می‌رساند. این ساچمه‌ها بار کاری را تحمل کرده و سبب می‌شوند تا وسیله به راحتی حرکت کند.

 

2- بار وارد شده بر بلبرینگ:

 

به طور کلی بار وارد شده بر بلبرینگ‌ها را به دو دسته Radial و Thrust دسته‌بندی می‌کنند. بسته به موقعیت و شرایطی که بلبرینگ مورد استفاده قرار می‌گیرد یکی از این دو بار و یا هر دو بار بر آن وارد می‌شوند. بار وارد شده بر بیشتر بلبرینگ‌های مورد استفاده در موتورهای الکترونیکی از این نوع می‌باشد. نوع دیگر بار که Thrust نام دارد، فشار خود را بر ناحیه اتصال دو قرقره اعمال می‌نماید. بر بلبرینگ چرخ خودروی شما هر دو نوع فشار وارد می‌شود.

 

انواع بلبرینگ

 

بلبرینگ، بالبرینگ، یاتاقان ساچمه‌ای: (Ball Bearing)

این نوع از بلبرینگ مرسوم‌ترین نوع بلبرینگ می‌باشد که نمونه‌هایی از آن را در وسایل مختلف مشاهده کرده‌اید. این نوع از بلبرینگ‌ها هر دو نوع فشار را به خوبی تحمل می‌کنند و بیشتر در وسایلی استفاده می‌شوند که بار وارده بر بلبرینگ زیاد نیست.

در این نوع از بلبرینگ، فشار بر روی سطح خارجی بلبرینگ وارد می‌شود و این فشار از طریق ساچمه‌ها به بخش داخلی منتقل می‌گردد. به دلیل آنکه ساچمه‌ها کروی هستند، تنها بخش اندکی از سطح آنها با سطوح در تماس است لذا اصطکاک به شدت کاهش یافته و این نوع بلبرینگ‌ها به نرمی حرکت می‌کنند. از آنجایی که تنها سطح اندکی از ساچمه‌ها در تماس می‌باشد لذا نمی‌توان فشار زیادی را بر آنها وارد نمود زیرا موجب تغییر شکل پیدا کردن بلبرینگ می‌شود و پس از مدتی بلبرینگ به خوبی کار نخواهد کرد.

بلبرینگ های غلتکی، رولرینگ: (Roller Bearings)

این نوع بلبرینگ‌ها شبیه شکل زیر می‌باشند. این نوع بلبرینگ‌ها قادر خواهند بود فشار بسیار زیادی از نوع Radial را که پیشتر شرح آن داده شد، تحمل کنند. در این نوع بلبرینگ‌ها سطح تماس ساچمه با سطوح یک خط می‌باشد ولیکن در بلبرینگ‌های چرخی یک نقطه بود لذا این نوع بلبرینگ‌ها (بلبرینگ‌های غلتکی) فشار بسیار بیشتری را قادر به تحمل کردن هستند. ولیکن این نوع بلبرینگ‌ها قادر به تحمل کردن فشار زیاد از نوع Thrust نمی‌باشند. نوعی از این بلبرینگ که آن را یاتاقان سوزنی می‌نامند دارای استوانه‌هایی با قطر بسیار اندک می‌باشد.

بلبرینگ کف گرد Ball Thrust Bearing

این نوع بلبرینگ‌ها در جاهایی مورد استفاده قرار می‌گیرند که سرعت پایین باشد و همچنین فشار از نوع Radial کم باشد.

بلبرینگ کف گرد بشکه‌ای Roller trust bearing

این نوع بلبرینگ قادر به تحمل فشار زیادی از نوع Thrust می‌باشند.

یاطاقانهای غلتکی مخروطیTapered roller bearings

این نوع از بلبرینگ‌ها نيز قادر به تحمل نمودن فشار زیادی هستند.

بلبرینگ‌ های مغناطیسی Magnetic bearings

 

در بعضی از کاربردها که در آن سرعت حرکت وسایل مکانیکی بسیار زیاد می‌باشد از این نوع از بلبرینگ‌ها استفاده می‌شود. در این نوع از بلبرینگ تماس فیزیکی بین قطعات وجود نداشته بلکه نیروی مغناطیسی قویی سبب غوطه‌ورشدن اجزای داخلی بلبرینگ می‌شود. بعض از انواع آن قادر هستند در عرض یک دقیقه به تعداد 50000 گردش کنند

 

 

ساخت و تولید

MandP

M&P

-- علی شهروی ---- ali shahroy --

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.ir

 مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 

 ماشین کاری با اسپارک EDM

 

ماشین کاری با اسپارک از جدیدترین روش هایی است که به روش های  قالب سازی اضافه شده است. ماشین کاری با اسپارک روشی است که در آن از فولاد و یا بقیه فلزات می توان با روش تخلیه الکتریکی براده برداری نمود. اسپارک یک عمل موضعی است و با تناوب زمانی، براده ها به صورت حجم کوچک فلزی بتدریج از قطعه کار برداشته می شوند.

یک نمونه ماشین اسپارک اوروژن در شکل زیر نمایش داده شده است.

 

قطعه کار که معمولا همان اینسرت قالب است، روی یک صفحه در محلول دی الکتریک غوطه ور است (معمولا نفت). مخزن روی پایه ماشین نصب شده است. الکترود که کاملا متناسب با  حفره است (مشابه هاب) روی گلویی ماشین نصب شده و گلویی نیز به یک سیستم پینیون چرخ شانه متصل است. یک سر و موتور شانه را توسط یک پینیون تحریک می کند. بنابراین ابزار نسبت به قطعه کار حرکت عمودی می کند. قطعه کار و ابزار هر دو به یک منبع الکتریکی متصل هستند. الکترود قطب منفی و قطعه کار قطب مثبت است.

شانه ماشین توسط سرو موتور به سمت پایین تا فاصله معینی بین ابزار و قطعه کار حرکت می کند. در این نقطه دی الکتریک بین الکترود و قطعه کار قطع شده و عملیات اسپارک شروع می شود. عملیات اسپارک باعث جداسازی ذرات از قطعه کار می شود. به صورت مشابه در همین زمان خوردگی روی الکترود نیز با نرخ کمتری به وجود می آید

 

یک نازل دی الکتریک را از طریق شیلنگ به روی قطعه می پاشد و ذرات خورده شده از روی قطعه کار شستشو می شوند (در زمانی که الکترود به سمت بالا حرکت می کند). الکترود مجدد پایین می آید اما این بار به دلیل خوردگی، میزان پایین آمدن بیشتر از کورس قبلی است. مجددا اسپارک در یک عمق بیشتر اتفاق می افتد و ذرات دیگری از قطعه کار برداشته می شوند.

عملیات ادامه پیدا می کند، ابزار بالا می رود. ذرات خورده شده شسته می شوند. ابزار پایین می آید و عملیات اسپارک با حداقل شعاع جرقه اتفاق می افتد.

خوردگی نه تنها در قطعه کار بلکه در الکترود هم به وجود می آید. این بدان معنی است که برای عمق های زیاد چندین الکترود مورد نیاز است. معمولا الکترودهای اول و دوم و سوم عملیات خشن کاری را انجام می دهند. آخرین الکترود ترجیحا برای عملیات نهایی استفاده می شود. شکل آخر را الکترود نهایی در حداکثر عمق به وجود می آورد. مایع دی الکتریک به صورت پیوسته چرخش داده می شود. مایع که آلوده به ذرات خورده شده است به تانک اصلی برگشته و از بین فیلترها گذشته و سپس توسط یک شیلنگ به تانک پمپ می شود

 

ساخت و تولید

MandP

M&P

-- علی شهروی ---- ali shahroy --

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.ir

 مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 

واشرهای آب بندی_  اُ ـ رینگها_اورینگها_ O-rings_ کاسه نمدها

نخستین آب بندها، از بندهای چرمی بودند که برای نگهداری گریس در محل خود به دور محورهای گاری پیچیده می شدند. با بروز انقلاب صنعتی جنس فیبر طبیعی استفاده می‏شد. با ظهور ماشینهای جدید و بهتر آب بندهای از جنس پنبه نسوز بدلیل مقاومت به گرمای بالا و مقاومت به سایش کاربرد گسترده ای پیدا کرده و در صنایع رو به پیشرفت اتومبیل سازی نیاز به آب بندهایی احساس شد که در سرعت های بالا بتوانند کار کنند. آب بندهای لبه ای این نیاز را برطرف کرده اولین آب بند لبه ای از چرم ساخته شده و پس از آن، چرم جای خود را به الاستومرهای مصنوعی مقاوم به روغن داد.

آب بندهای مدرن را می توان به دو گروه مختلف تقسیم کرد: استاتیکی و دینامیکی. آب‏بندهای استاتیکی در جاهایی به کار می روند که هیچ نوع حرکت وجود ندارد. مثالهایی از این نوع آب بندها را می توان واشرهای آب بندی و اُ ـ رینگها (اورینگها) (O-rings) نام برد.

آب بندهای دینامیکی برای آب بندی سطوح متحرک به کار می روند. از جمله آب بندهای دینامیکی، آب بندهای لبه ای و آب بندهای مکانیکی را می توان نام برد.

واشرهای آب بندی

واشر آب بندی، یک ماده الاستیکی می باشد که برای ایجاد یک آب بند، بین دو فلز از بخشهای ماشین قرار می گیرد. واشرهای آب بندی ممکن است برای آب بندی درونی (مانند مایعات، گازها و مانند آنها) و یا آب بندی بیرونی(مانند رطوبت، چرک و یا دیگر آلودگیها) به کار می شوند. بیشتر واشرهای آب بندی، برای انجام هر دو کاربرد طراحی شده اند.

برای آب بندی کردن خوب توسط واشرهای آب بندی، این چهار راهنمایی زیر را در نظر بگیرید:

1ـ سطوح تماس را از لحاظ پیچ و تاب داشتن و آسیب دیدگی و پرداخت سطح بررسی و تمیز کنید تا از تماس نرم و روان واشر و آب بندی مناسب آن مطمئن باشید.

2ـ از واشرهای آب بندی مناسب برای کار موردنظر استفاده کنید و

3ـ به همه پیچها به طور مساوی گشتاور پیچشی اعمال کنید.

4ـ پیچها را با استفاده از یک الگوی مناسب، در کمتر از سه مرحله سفت کنید.


ترتیب سفت کردن پیچ نیز، خیلی مهم است. در کل، همه سطوح اتصال باید به طور مساوی سفت شوند. توالی و ترتیب محکم کردن یک نوع فلنج را نشان می دهد. 


ترتیب محکم کردن پیچ در فلنجها

برای شکل مستطیلی، از ترتیب محکم کردن حلزونی باید استفاده شود. در شکل زیر ترتیب سفت کردن نشان داده شده است. در اینجا نیز گشتاورپیچی باید در کمتر از سه مرحله وارد شود.


 در اشکال متطیلی از ترتیب محکم کردن حلزونی استفاده کنید.

علل خرابی واشرهای آب بندی:

1ـ نصب اشتباه  2ـ آسیب دیدن واشرها  3ـ کثیفی یا آلودگی  4ـ استفاده از مواد نامناسب برای کاربرد موردنظر

5ـ طراحی بند آنها

واشرهای آب بندی، کلاً نباید دو بار مورد استفاده قرار گیرند. زیرا آنها خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و ممکن است بعد از استفاده دوباره از آنها، بخوبی آب بندی نکنند.

آب بندهای الاستومری استاتیکی

آب بندهای الاستومری استاتیکی، از یک پلیمر انعطاف پذیر ساخته شده اند که الاستومر نامیده می شود. در شکلهای متفاوتی وجود دارند ولی معمولاً از رینگ آب بندی بیشتر استفاده می شود.

لاستیک اضافی، به وسیله پرداخت کاری سرد رینگهای آب بندی برداشته می شود. رینگهای آب بندی به وسیلۀ نوع مواد، قطر داخلی(ID) و قطر مقطع عرضی شان، شناخته می شوند. برای آب بندی خوب توسط رینگهای آب بندی، آنها باید متراکم شوند. مینیمم مقدار تراکم، صرف نظر از قطر رینگ آب بندی، باید کمتر از (mm15/0) in006/0 باشد. معمولاً مقدار تراکم باید در حدود %20 قطر مقطع عرضی باشد.

علاوه بر رینگهای آب بندی، حلقه هایی با شکل مستطیلی و مربعی نیز، به طور گسترده ای در کارهای با فشار بالا، مورد استفاده قرار می گیرند. علل خرابی رینگهای آب بندی، نصب اشتباه، آسیب دیدگی رینگ یا شکاف، سطوح آماده شدۀ نامناسب یا وجود جنس نامناسب در رینگ برای کاربرد موردنظر می باشد.

کاسه نمدها

آب بندهای دینامیکی، برای آب بندی شفتهای چرخان و یا شفتهایی که دارای حرکت رفت و برگشتی هستند، استفاده می شوند. کاسه نمدها یکی از متداولترین آب بندهای دینامیکی هستند. یک کاسه نمد شامل سه بخش اصلی است.

1ـ محفطه یا جعبه آب بندی: یک اتاقک ثابت برای حلقه های آب بندی می باشد،

2ـ حلقه های آب بندی: از مواد نرم و قابل تراکم ساخته شده اند که عمل آب بندی واقعی را آنها انجام می دهند.

3ـ دنباله رو آب بندی: بعضی مواقع پوشش آب بندی نیز نامیده می شود. برای متراکم کردن حلقه های آب بندی بکار می رود.

محفظه آب بندی و دنباله رو آب بندی از جنس چدن و برنز ساخته می شوند.

سطح مقطع آب بندها ممکن است به صورتهای مربعی، مستطیلی و یا دایره ای باشد. نرمی و انحناءپذیر بودن مواد حلقه های آب بندی، منجر به افزایش نشتی می گردد.

با این همه، برای تعمیرات و نگهداری خوب و افزایش طول عمر شفت، باید مقداری نشتی وجود داشته باشد تا به روان کنندگی و سرد نگهداشتن شفت کمک کند و از ماکزیمم مقدار سائیدگی، اطمینان حاصل شود.

 

یک رینگ فانوسی (Lantern ring) اغلب در میان جعبه، نصب می گردد. رینگ فانوسی به شکل یک فاصله بند مخصوصی است (معمولاً از فلز ساخته می شود) که امکان ورود یک سیال خارجی را فراهم می سازد. این امر سبب جلوگیری از ورود هوا به داخل کاسه نمد می‏شود و همچنین باعث روانکاری مفید برای حلقه های آب بندی اولیه می گردد.

 

 اجزاء یک کاسه نمد                                     کاسه نمد با رینگ فانوسی

 

رینگهای فانوسی همچنین اجازه تزریق سیال تمیز و سرد را به پمپهایی که حامل مواد شیمیایی یا ساینده هستند می دهد.

رینگهای فانوسی باید به لبۀ جلویی دریچه ورودی در یک ردیف قرار گیرد.

تنظیم دقیق، به رینگ فانوسی  کمک می کند که در طول عمر مجموعه، قابل استفاده باقی بمانند.

مزایای استفاده از پیچ های فنردار:

1ـ نیاز به تنظیم دوره ای دنباله رو آب بندی را کاهش دهد.

2ـ همزمان با سایش مجموعه، فنرها نیز فشرده می شوند و فشار یکنواختی را به دنباله رو آب بندی وارد می کنند. 

به هنگام تنظیم رینگ فانوسی، دقت کنید.

 کاسه نمد با فنرهای با کشش اولیه

---------------------------------------------------------------------------------------------------

---------------------------------------------------------------------------------------------------

خلاصه آنچه در ادامه ی مطلب وجود دارد

آب بندی اتوماتیک یا قالبی

این نوع آب بندی قالبی بدین علت، اتوماتیک نامیده می شود که ...........

 


 

قطعات استوانه ای U در صورت نصب بصورت...............

عیوب:

همه آب بندهایی که قبلاً دربارۀ آنها بحث شد، از نوع تماسی بودند، یا از نوعی بودند که

آب بندهای لبه شعاعی

آب بندهای لبه شعاعی عمدتاً در آب بندی روان کننده ها...............

آب بندهای مکانیکی

آب بندهای مکانیکی در اغلب پمپها، برای جلوگیری از................

مزایای آب بندهای مکانیکی نسبت به آب بندهای معمولی عبارتند از:




 

آب بندهای مکانیکی ممکن است به صورت متوازن یا نامتوازن طبقه بندی شوند.

شکل زیر یک آب بند نامتوازن داخلی را نشان می دهد. فشار سیال همراه با فشار فنر بر عضو چرخان اثر گذاشته و باعث محکم شدن آن نسبت به قطعه ثابت می شود

.         
             

آب بندها می توانند در دو نوع وجود داشته باشند: تماسی و غیرتماسی.

مزیت آب بندهای دندانه دار در این نوع کاربردها این است که همه اجزای فلزی آنها، می توانند دماهای خیلی بالا را تحمل کنند.

     آب بند دنده دار         آب بند دنده دار با دندانه های متناوب       آب بند دندانه دار پلکانی

 

ساخت و تولید

MandP

M&P

-- علی شهروی ---- ali shahroy --

برای دیدن  متن کامل بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

  مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....


ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 

CVT چگونه کار میکند؟ طرز کار گیربکس ( جعبه دنده ) اتوماتیک

 

از اولین CVT که در سال ١٨٨٦ ثبت شده تاکنون تکنولوژی آن بهبود پیدا کرده است،امروزه چندین کارخانه خودروسازی از جمله جنرال موتورز،آیودی،هوندا و نیسان در حال طراحی CVT های خود هستند

اگر درباره ی ساختار و طرزکار انتقال قدرت اتوماتیک با دنده ی اتوماتیک خوانده باشید،می دانید که وظیفه ی انتقال قدرت، تغییر دادن نسبت سرعت چرخ و موتور است،به عبارت دیگر، بدون یک جعبه دنده خودرو فقط یک دنده خواهد داشت، دنده ای که به اتوموبیل اجازه دهد با سرعت مناسب حرکت کند

یک لحظه تصور کنید در حال رانندگی با اتوموبیلی هستید که فقط دنده یک یا دنده سه دارد،در حالت اول خودرو با شتاب خوبی از حالت سکون حرکت می کند و می تواند از یک تپه با شیب تند بالا رود اما بیشترین سرعت آن به چند مایل در ساعت محدود می شود، از طرف دیگردرحالت دوم خودرو با سرعت ٨٠ مایل بر ساعت در یک بزرگراه به سمت پایین حرکت خواهد کرد اما تقریبا شتابی هنگام شروع حرکت نخواهد داشت و نمی تواند از تپه بالا رود

جعبه دنده از تعدادی چرخ دنده استفاده می کند تا با تغییر شرایط رانندگی استفاده ی مناسبی از گشتاور موتور شود،دنده ها می توانند به طور دستی و یا اتوماتیک تغییر کند.

در جعبه دنده های اتوماتیک قدیمی،چرخ دنده ها وظیفه انتقال و تغییر گشتاور و حرکت دایره ای را به عهده دارند،ترکیبی از چرخ دنده های سیاره ای تمام نسبت های دنده ای که لازم است را به وجود می آورند.معمولا ٤ دنده جلو و یک دنده معکوس،وقتی با این نوع جعبه دنده، دنده عوض می شود راننده ضربه ای را احساس می کند

 

اصول CVT

بر خلاف سیستم انتقال قدرت اتوماتیک،در سیستم انتقال قدرت با قابلیت تغییر پیوسته،جعبه دنده ای با تعداد مشخص چرخ دنده وجود ندارد یعنی در CVT چرخ دنده های دندانه دار درگیر با هم وجود ندارند رایج ترین نوع CVT بر اساس سیستم پولی کار می کندکه اجازه ی بینهایت تغییر بین بالاترین و پایین ترین دنده بدون گسستگی را می دهد.

اگر از اینکه چرا درباره ی CVT هم از واژه دنده استفاده می شود تعجب می کنید به خاطر بیاورید که منظور از دنده نسبت سرعت موتور به سرعت محور چرخ هاست،اگرچه CVT این نسبت را بدون استفاده از چرخ دنده های سیاره ای انجام می دهد اما باز هم از واژه دنده برای CVT استفاده می شود

 

CVT هایی بر اساس پولی

به جعبه دنده اتوماتیک توجه کنید،در آن دنیایی از چرخ دنده ها،ترمز ها، کلاچ ها و دستگاه های کنترل را خواهید دید در مقابل CVT به سادگی قالب مطالع است،بیشتر CVT ها فقط سه جزء اساسی دارند:

**یک تسمه محکم فلزی یا لاستیکی

**یک پولی متغییر محرک (ورودی)

**یک پولی خروجی

بعلاوه CVT ها انواع مختلفی از ریزپردازنده ها و حسگر ها را دارا می باشند اما سه جزءی که در بالا توضیح داده شده اند اجزای اصلی اند که به این سیستم اجازه ی کار می دهند

 

Pulley-based CVT

پولی های با شعاع متغیر قلب CVT هستند،هر پولی از دو مخروط با زاویه راس ٢٠ درجه که رودر روی یکدیگر قرار دارند تشکیل شده است، تسمه ای در شیار بین دو مخروط قرار دارد،در صورت لاستیکی بودن تسمه ها از تسمه های V شکل استفاده می شود، تسمه های V شکل از آنجا نام خود را می گیرند که سطح مقطع V شکل دارند که اصطکاک تسمه با پولی را افزایش می دهد

وقتی دو مخروط از هم فاصله بگیرند،یعنی ضخامت پولی بیشتر شود،تسمه در شکاف پایین تر می رود و شعاع تسمه ی حلقه شده دور پولی کاهش می یابد و وقتی دو مخروط به هم نزدیک می شوند ،یعنی ضخامت پولی کاهش می یابد،تسمه در شکاف بالا تر رفته و شعاع تسمه ی حلقه شده دور پولی افزایش می یابد CVT می تواند از فشار هیدرولیکی یا نیروی گریز از مرکز و یا کشش فنر به منظور تولید نیروی مورد نیاز برای تنظیم دو نیمه ی پولی استفاده کند

پولی ها با قطر متغیر همیشه به صورت دوتایی به کار می روند یکی از پولی ها که به عنوان پولی محرک شناخته می شود،به میل لنگ موتور متصل است،پولی محرک ، پولی ورودی هم نامیده می شود زیرا جایی است که انرژی موتور وارد سیستم انتقال قدرت می شود،پولی دوم پولی گردنده نامیده می شود زیرا پولی اول آن را می چرخاند،به عنوان پولی خروجی،پولی گردنده انرژی را به محور چرخها منتقل می کند

زمانی که دو پولی ضخامت خود را نسبت به یکدیگر تغییر می دهند،بینهایت نسبت دنده مختلف بوجود می آید،از کم به زیاد،شامل همه نسبت های مابین، برای مثال وقتی شعاع تسمه در پولی محرک کم و در پولی خروجی زیاد باشد،سرعت دوران پولی خروجی کاهش می یابد که دنده پایین تری را ایجاد می کند و وقتی شعاع تسمه در پولی محرک زیاد و در پولی خروجی کم باشد،سرعت دوران پولی خروجی افزایش می یابد و دنده بالا تری را ایجاد می کند،بنابراین در تئوری یک CVT بینهایت دنده را شامل می شود و می تواند در هر زمانی و با هر دور موتوری کار کند

طبیعت ساده و بدون گسستگی CVT ها آنها را به یک سیستم انتقال قدرت ایده آل برای تمام ماشین ها و وسایل،نه فقط خودرو ها،تبدیل کرده است،CVT ها سالهای زیادی در ابزار های قدرتی و مته ها بکار می رفتند،همچنین از آنها در وسایل نقلیه مختلفی اعم از تراکتور ها و ماشین های برف رو و اسکوتر های موتوری استفاده می شود،در تمام این کاربرد ها این در نوع سیستم انتقال قدرت از تسمه هایی با لاستیک فشرده استفاده می شود که می تواند کشیده شده یا سر بخورد و در نتیجه باعث هدر رفتن انرژی و کاهش کارایی شود

اختراع ماده های جدید CVT ها را مطمئن تر و کارآمد تر از قبل می سازد،یکی از مهمترین پیشرفت ها طراحی و توسعه  تسمه های فلزی برای متصل کردن دو پولی بوده است، این تسمه های انعطاف پذیر از چندین ، (عموما ٩ یا ١٢) نوار نازک فولادی که تکه های فلزی پاپیونی شکل بسیار مقاوم را کنار هم نگه می دارد ساخته شده است

تسمه های فلزی سر نمی خورند و بسیار با دوام اند که به CVT اجازه ی انتقال گشتاور بیشتری را می دهند،در ضمن آرام تر از تسمه های لاستیکی هستند.

 

 

ساخت و تولید

MandP

M&P

-- علی شهروی ---- ali shahroy --

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.ir

 مارو حمایت کنید 1+ یادتون نره پایین سمت چپ ....

 

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 

چرا در سيستم تعويض دنده دستی دنده عقب صدای متفاوتی ايجاد مى کند؟


سيستم هاي انتقال قدرت دستي بيشتر از دنده هاي مارپيچ استفاده مى كنند. اما دنده عقب به دليل موقعيت خاص خود نياز به نوع ديگري از چرخ دنده ها دارد كه به چرخ دنده ساده معروف استدنده هايي كه نسبت دنده هاي جلو (مثبت) را ايجاد مى كنند همه مارپيچ هستند

دندانه های چرخ دنده هاي مارپيچ به صورت مورب برش خورده اند.زماني كه دودنده در سيستم چرخ دنده مارپيچ با هم درگير مى شوند.تماس دندانه ها در پايان يك دندانه شروع مى شود و اين تماس به صورت تدريجي باعث چرخاندن دو  چرخدنده مى شود تا زماني كه دو دندانه به صورت كامل در حال درگيري هستند .اين درگيري تدريجي باعث مي شود كه چرخ دنده هاى مارپيچ ملايمتر و آرامتر از چرخ دنده هاى ساده عمل كنند
به دليل وجود زاويه در دندانه هاي دنده هاي مارپيچ بيش از يك دندانه در يك زمان در اين نوع چرخ دنده با هم درگير هستند كه اين نوع درگيري باعث مى شود كه اين نوع چرخ دنده ها قدرت بيشتري و تنش كمتري داشته باشند

تنها مشكل در مورد چرخ دنده هاي مارپيچ اين است كه آنها به سختى در كنار هم و در خارج از درگيري به هم مى لغزن

در يك سيستم تعويض دنده دستي دنده اي جلو در حالت در گيري قرار دارند (در تمام زمانها) و حلقه ها توسط دكمه تعويض دنده كنترل شده و سرعت هاي متفاوتي را به محور خروجي منتقل مى كنند
دنده عقب در سيستم تعويض دنده دستي به عنوان دنده هرزگرد مى چرخد(چرخدنده ساده بزرگ در سمت راست شكل زير) كه مى لغزد با دو چرخ دنده ساده ديگر در زماني كه نياز به تغيير جهت چرخش داشته باشيم

بيشتر چرخ دنده هاي به كار رفته در سيستم هاي انتقال قدرت دستي از نوع مارپيچ هستندچرخ دنده كه براي دنده عقب هستند از نوع دندانه هاي ساده هستند.چرخ دنده ساده بزرگ سمت راست در شكل فوق براي دنده عقب است

دنده هاي ساده با دندانه هاي مستقيم لغزش بيشتري نسبت به هم در مقايسه با چرخ دنده هاي مارپيچ دارند.

هر زماني كه دندانه هاي چرخ دنده درگير با يك چرخ دنده ساده است دندانه ها با هم تصادم مي كنند به جاي اينكه به آرامي لغزش داشته باشند .اين حقيقت باعث ايجاد مقداري سر و صدا و نيز افزايش تنش بر روي دندانه ها مى شود .

وقتي شما صداي بلندتري نسبت به درگيري ساير دنده هايتان مي شنويد .آن صداي دنده عقبتان است صدايي كه مي شنويد صداي برخورد و درگيري دنده هاي ساده عقب با يكديگر است

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 دنده ماشین


  دنده ماشین چگونه کار می‌کند؟

آیا تا به حال پشت فرمان ماشین نشسته اید؟ پیش دست راننده چطور؟ همیشه اولین سؤالی که برای بچه‌ها در این موقعیت پیش می‌آید این است که چرا راننده مجبور است مدام دنده عوض کند؟ چرا نمی شود فقط با بیشتر گاز دادن، تندتر رفت؟

اگر کمی درباره دنده بدانید، سؤال هایتان هم کمی پیشرفته تر می‌شود. ممکن است از خودتان بپرسید وقتی در عوض کردن دنده اشتباه می‌کنید، آیا دنده‌ها خرد می‌شوند یا اینکه وقتی کلاچ را زود رها می‌کنید یا دیر کلاچ می‌گیرید، سر و صدایی که می‌شنوید از کجا می‌آید. آیا ممکن است در اثر رانندگی اشتباه، دنده‌ها خراب شوند؟

می توانید پاسخ همه‌ی این سؤال‌ها را خودتان پیدا کنید. فقط کافی است کمی همت و حوصله به خرج دهید

دنده چه کار می‌کند؟

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

 

برای دیدن بقیه متن بر روی لوگوی زیر کلیک کنید............همراه با عکس 

 




ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 اسب بخارچیست؟

 

 

به نظر وات،یک اسب می تواند در هر دقیقه ٣٣۰۰۰ پوند-فوت کار انجام دهد.پس اسبی را در نظر بگیرید که مانند شکل بالا در حال بالا کشیدن زغال از معدن است.اسبی که یک اسب بخار توان دارد می تواند ٣٣۰ پوند(١۵۰ کیلوگرم) زغال را در مدت یک دقیقه ١۰۰ فوت(٣۰ متر) بالا بکشد.و یا ٣٣ پوند(١۵ کیلوگرم) را در یک دقیقه ١۰۰۰ فوت(٣۰۰ متر) و...

 

شما می توانید ترکیب های متفاوتی از وزن و جابه جایی در یک دقیقه را در نظر بگیرید و تا زمانی که حاصل ضرب آنها ٣٣۰۰۰ شود،یک اسب بخار خواهید داشت.

ممکن است فکر کنید نمی توان ٣٣۰۰۰ پوند(١۵ تن) زغال را در یک سطل ریخت و......

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

 

برای دیدن بقیه متن بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 سيستم کلاچ :


 

ديده ايد که راننده ها به هنگام تعويض دنده، پدال کلاچ را فشار می دهند و سپس دنده را تعويض می کنند. آيا می دانيد سيستم کلاچ برای چه منظوری تعبيه شده و چگونه کار می کند؟ سيستم کلاچ واســـــط ارتباطی موتور با چرخ دنده (گيربکس) اســـــت. 

اجزاء اصلـی سيستم کلاچ، صفحه و ديسک کلاچ می باشند.

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

 

برای دیدن بقیه متن بر روی لوگوی زیر کلیک کنید............همراه با عکس

 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy
آخرین مطالب

صفحه قبل 1 صفحه بعد

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:








Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
این سایت را حمایت می کنم
این سایت را حمایت می کنم