ساخت و تولید Manufacturing and Production

 ترتيب و مراحل ساخت چرخ دند ه هاي ساده 

 

http://iransolidmechanic.persiangig.com/image/charkh%20dande/CHARKh%20DANDE%20TARASHI/CHARKH%20DANDE%20TARASHI3TA1%28iransolidmechanic.loxblog.%29.jpg

 

براي ساخت چرخ دنده ساده باید تمام مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنیم

 

1-محاسبات لازم جهت تراش چرخ دنده را انجام دهیم .

 

        این محاسبات بر اساس داده هاي موجود مي تواند صورت بگیرداما آنچه مهم است، این است که دانستنمدول، قطر خارجي، عمق هر دنده و میزان گردش دستگیره دستگاه تقسیم از مهم ترین موارد است.

 

 

2-جنس چرخ دنده را مطابق نقشه انتخاب کنیمموارد 3،4،5،6و7 را بر روی ماشین تراش دنبال کنیم

 

3-مرکز قطعه کار روي ماشین تراش، سوراخي ایجاد میکنیم. (جهت عبوردرن یا محور مخروطي)

 

4-یک طرف استوانه را پیشاني تراشي می نمائیم. 

 

5-استوانه را روي درن یا محور مخروطي شکل سوار می نمائیم.

6-طرف دیگر استوانه را که روي درن سوار و.......           مراحل از 1 تا 21 در ادامه ی مطلب

 http://iransolidmechanic.persiangig.com/image/charkh%20dande/CHARKh%20DANDE%20TARASHI/CHARKH%20DANDE%20TARASHI3TA2%28iransolidmechanic.loxblog.com%29.jpg

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

 

برای دیدن بقیه متن بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 سيستم کلاچ :


 

ديده ايد که راننده ها به هنگام تعويض دنده، پدال کلاچ را فشار می دهند و سپس دنده را تعويض می کنند. آيا می دانيد سيستم کلاچ برای چه منظوری تعبيه شده و چگونه کار می کند؟ سيستم کلاچ واســـــط ارتباطی موتور با چرخ دنده (گيربکس) اســـــت. 

اجزاء اصلـی سيستم کلاچ، صفحه و ديسک کلاچ می باشند.

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

 

برای دیدن بقیه متن بر روی لوگوی زیر کلیک کنید............همراه با عکس

 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

  فرز كاري چيست؟

فرزكاري پردازش بر روي مواد به وسيله حمايت از يك قطعه كار و چرخش دندانه هاي ابزار فرزكاري آن مي باشد . برخورد دندا نه هاي زياد اطراف تيغه فرز يك روش سريع ماشين كاري را فراهم مي كند . سطح ماشين كاري شده مي تواند بسيار صاف- زاويه دار - انحنا دار و همچنين به صورت هر تركيبي از اشكال مختلف باشد.

ماشيني كه براي نگه داشتن قطعه كار،چرخش ابزار فرز و حمايت مورد استفاده قرار مي گيرد به ماشين فرز(machine milling معروف است.

ماشین های فرز:ماشین های فرز بسته به این كه محور اصلی تیغه فرز آن افقی یا عمودی باشد به نامهای ماشین فرز افقی یا عمودی نامیده می شود .
اگر ماشین فرز به نوعی طراحی شده باشد كه كله گی آن تعویض شده بر آن كله گی افقی یا عمودی میله فرز گیر بسته شود و یا دستگاه كله زنی بر آن سوار شود،این ماشین ها را "انیورسال" گویندو معمولا ماشین فرز انیورسال به دستگاههایی گفته می شود كه علاوه بر امكان تعویض كله گی ماشین میز ماشین به موازات سطح افق به سمت راست یا چپ گردش پذیر باشد و یا درجه بندی كه در زیر میز اصلی قرار داده شده تحت زاویه های معین تنظیم گردد كه برای در آوردن شكاف های مارپیچ مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

 

برای دیدن بقیه متن بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 اصول تراشکاری



 

قطعات تراشکاری دارای مقاطع دایره ای شکل از قبیل میله های ساده و غیر ساده، میله های پیچ شده، پولکها، بوشها و نظائر اینها می باشد که قطعات اصلی ماشین ها و دستگاهها و اسبابهای فنی را تشکیل می دهند. همچنین عده زیادی از ابزارها مانند تیغه فرز، مته ها، برقوها، و قلاویزها هم دارای مقاطع گرد هستند. بنابر موارداستعمال خاصی که قطعات تراشکاری باید داشته باشند آن ها را از مواد مختلف مثلاً از فولاد، چدن، برنز، برنج، مس، فلزات سبک، چوب و یا مواد مصنوعی و نظائر آن ها می سازند.وضع سطح خارجی قطعات تراشکاری می تواند متفاوت باشد.
برای بدست آوردن فرم استوانه ایی، قطعه کار را توسط ماشین تراش به دور محور خودش( محور گردش) حرکت میدهند.در موقع گردش قطعه کار با ابزار برنده ای که مقابل آن بسته شده و برای جدا کردن براده از روی آن است برخود می کند. این طریقه عمل براده گیری را (چرخ یا تراش کاری (می گویند و انجام کار مستلزم چند حرکت متفاوت است.
فرم های مختلف قطعات تراشکاری را از طریق انجام یک سری کارهای متفاوت بدست می آورند و بنا برآن که قطعاتاز خارج یا داخل تراشیده شوند. بطور مختصر به این صورت مشخص می کنند:

قطعات استوانه شکل از طریق طول تراشی(سطوح صاف)،از طریق عرض تراشی، قطعات مخروطی از طریق مخروط تراشی و بالاخره قطعات فرم دار از طریق فرم تراشی و پیچها از طریق پیچ تراشی ساخته می شوند.
برای آنکه کلید مسائل تراشکاری حل شده و بتوان انواع مختلف کارها را چرخکاری نمود ماشین های تراش را به انواع مختلف ساخته اند متداولترین این ماشین ها همان تراش معمولی یا تراش مرغک دار است. و انواع مهم دیگرآن، ماشین پیشانی تراش و ماشین تراش عمودی یا کاروسل است که کارهای سوراخکاری را هم انجام می دهد.

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

 

برای دیدن بقیه متن بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 چرخ دنده های مخروطی

این چرخ دنده‌ها بهترین وسیله تغییر جهت هستند. معمولاً از آنها برای تغییر جهت 90 درجه استفاده می‌شود، ولی می‌توان طراحی را طوری انجام داد که در زاویه های دیگر نیز کار کنند.

دندانه های آنها ممکن است مستقیم یا پیچ دار باشد. اما اگر دندانه‌ها صاف باشد همان مشکل چرخ دنده های ساده را دارند. در دندانه های پیچ دار این مشکل برطرف شده است، ولی در هر دوی آنها باید محور چرخ دنده‌ها در یک صفحه قرار داشته باشد. 
گاهی می‌خواهیم محور چرخها در یک صفحه نباشند. در چنین شرایطی از چرخ دنده هایی مانند شکل روبرو استفاده می‌
کنیم.

در دیفرانسیل بسیاری از اتومبیلها از این چرخ دنده‌ها استفاده می‌شود. این طراحی امکن آن را ایجاد می‌کند که محور چرخ دنده بیرونی پایین تر از محور چرخ دنده حلقوی قرار داده شود. شکل روبرو محور بیرونی ورودی را نشان می‌دهد که در تماس با چرخ حلقوی قرار گرفته است. از آنجایی که محور محرک (Drive Shaft) ماشین به چرخ بیرونی متصل می‌شود، پایین آمدن چرخ بیرونی امکان پایین آوردن محور محرک را هم ایجاد می‌کند، پس می‌توان محور را پایینتر آورد و در عوض فضای بیشتری را به سرنشینان اتومبیل اختصاص داد.

                                           

این نوع چرخ دنده عمدتا جهت انتقال محور دوران از حالت محور عمودی به محور افقی ویا بالعکس استفاده می‌شود و در صنایع خودرو سازی از کاربرد فراوانی برخوردار است . دیفرانسیال اتومبیلهاومحور های محرکه همگی از این نوع می‌باشد.  

 

 ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 جوشکاری مقاومتی-جوشکاری نقطه ای

همان طور که از نام آن پیداست، مقاومت ماده در مقابل عبور جریان موجب ایجاد گرمای موضعی در ماده شده و در نهایت باعث جوشکاری می شود. زمانی که جریان ایجاد می شود، فشار نیز به وسیله نگاه دارنده الکترود و نوک الکترود به قطعات وارد شده و قطعات را برای جوشکاری روی یکدیگر نگاه می دارد.

جوشکاری مقاومتی یکی از قدیمی ترین روش های جوشکاری الکتریکی است که امروزه در صنعت از آن استفاده می شود. این نوع جوشکاری، ترکیبی از گرما، فشار و زمان است. همان طور که از نام آن پیداست، مقاومت ماده در مقابل عبور جریان موجب ایجاد گرمای موضعی در ماده شده و در نهایت باعث جوشکاری می شود. زمانی که جریان ایجاد می شود، فشار نیز به وسیله نگاه دارنده الکترود و نوک الکترود به قطعات وارد شده و قطعات را برای جوشکاری روی یکدیگر نگاه می دارد

 

   

 

مدار الکتریکی جوشکاری مقاومتی و قطعات مختلف این نوع جوشکاری

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

 

برای دیدن بقیه متن بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

 

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 اساس روش GMAW بر برقراری قوس الکتریکی میان الکترود (سیم‌جوش) مصرف شدنی و قطعه کار می‌باشد و قوس و حوضچه جوش توسط گاز بی اثر محافظت می‌گردد. این روش به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک قابل انجام می‌باشد. تمام فلزات و آلیاژهای مهم صنعتی مانند فولادهای کربنی، فولادهای کم آلیاژ، فولادهای زنگ نزن، آلیاژهای آلومینیم، مس، نیکل، در تمام وضعیتها با ازاین روش قابل جوشکاری می‌باشند.

تاریخچه فرایند

روشهای معمول در تکنولوژی جوشکاری را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

الف) جوشکاری ذوبی

ب) جوشکاری فشاری

الف: جوشکاری ذوبی شامل روشهایی همچون قوس الکتریکی، الکترود دستی زیرپوردی، MIG/MAG ، TIG، پلاسما، جوشکاری گاز، الکترواسلاگ، اشعه الکترونی و اشعه لیزری می‌شود.

ب: جوشکاری فشاری جوشکاری فشاری نیز خود شامل جوش مقاومتی، اصطکاکی، مافوق صوتی، انفجاری و نفوذی می‌باشد.

جوشکاری TIG همان جوشکاری آرگون می‌باشد که از یک الکترود غیر مصرفی که معمولاً از جنس تنگستن است (به علت دمای ذوب بالای آن) جهت ایجاد قوس به کار می‌رود و گاز خنثی که همان آرگون است جهت محافظت از جوش استفاده می‌شود. جوشکاری MIG/MAG یا گاز محافظ: جوشکاری قوس الکتریکی با گاز محافظ شامل دو روش MIG و MAG می‌باشد. تفاوت بین این دو روش در نوع گاز مصرفی بوده که برای محافظت جوش بکار می‌رود. در روشMIG گاز محافظ از نوع گاز خنثی (آرگون یا هلیوم) بوده، در حالیکه در روش MAG گاز محافظ فعال بوده (نظیر CO2 یا ترکیبی از آن با آرگون). جوشکاری پلاسما یا همان PAW . واژه پلاسما به معنای گاز یونیزه شده بوده و حال چهارم وجودی ماده می‌باشد. چنانچه هوا یا گاز محافظ در قوس الکتریکی شرایط گذر به حالت پلاسما را بیابند، قوس الکتریکی مربوطه دارای انرژی حرارتی زیادی خواهد شد به طوری که درجه حرارت قوس به بیش از 20000 درجه سانتیگراد می‌رسد.

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

برای دیدن بقیه متن بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 

تمرکز تنش(stress concentration)  
وقتی نیرویی به طور یکنواخت بر سطح یک جسم وارد می شود، در بعضی نقاط ممکن است سطح مورد نظر به وسیله ی یک شکاف، حفره و... کاهش یافته باشد. این کاهش سطح ناگهانی به وسیله ی حفره یا شکاف باعث تمرکز تنش می شود.
یک جسم وقتی می شکند که شکافی در آن به وجود آید و پیشروی کند. معمولاَ شکست واقعی یک جسم زودتر از آنچه رخ می رود که به وسیله ی محاسبات تئوری انتظار می رود و این به دلیل شکافهای کوچکی است که در ساختار مواد تشکیل دهنده ی جسم وجود دارد. که همین شکافهای کوچک تمرکز تنش را در جسم افزایش داده و باعث می شود مقاومت جسم در مقابل تنش کاهش یافته و جسم زودتر بشکند.
برخی از عواملی که باعث ایجاد تمرکز تنش....... 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

برای دیدن بقیه متن بر روی لوگوی زیر کلیک کنید




ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

چرخ دنده شانه ای
این چرخ دنده‌ها برای تبدیل حرکت دورانی به حرکت خطی استفاده می‌شوند. یک مثال خوب برای این چرخ دنده‌ها فرمان اتومبیل است. فرمان، چرخ دنده ای را می‌چرخاند که با چرخ شانه ای در تماس است. وقتی شما فرمان را می‌چرخانید، با توجه به جهت چرخش فرمان، شانه به سمت چپ و یا راست حرکت می‌کند و باعث حرکت چرخها می‌شود. در برخی از ترازوها نیز برای چرخاندن عقربه از سیستم مشابهی استفاده می‌شود

   

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 چرخ دنده های حلزونی

این چرخ دنده‌ها زمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بخواهیم تغییر زیادی در سرعت و یا قدرت ایجاد کنیممعمولاً نسبت شعاع دو چرخ دنده 20:1 است و گاهی حتی به 300:1 و بیشتر نیز می‌رسد.

این چرخ دنده‌ها یک خاصیت جالب هم دارند که در هیچ چرخ دنده دیگری پیدا نمی شود. چرخ بالایی (حلزون) می‌تواند به راحتی چرخ دیگر (چرخ دنده حلزونی) را حرکت دهد، ولی چرخ پایینی نمی تواند حلزون رابچرخاند. زاویه دنده های روی حلزون آنقدر کوچک است که وقتی چرخ پایینی بخواهد آن را بچرخاند، اصطکاک به حدی زیاد می‌شود که از حرکت حلزون جلوگیری می‌کند. این ویژگی به ما امکان استفاده از این چرخ دنده‌ها را در جاهایی که به یک قفل خودکار نیاز داریم می‌دهد. فرض کنید از این چرخ دنده در یک بالابر استفاده کرده ایم؛ وقتی موتور بالابر از کار بیفتد، چرخ دنده‌ها قفل می‌شوند و نمی گذارند بار پایین بیایدمعمولاً در دیفرانسیل کامیونها و خودروهای سنگین از این چرخ دنده‌ها استفاده می‌شود.--علی شهروی--

محل کاربرد این نوع چرخ دنده‌ها که بتواند حرکتهای دورانی را به حرکتهای افقی یا عمودی تبدیل کند . مانند جعبه فرمانهای اتومبیلها

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 چرخ دنده های مارپیچ

دندانه این چرخ دنده‌ها اریب است. وقتی یکی از آنها می‌چرخد، ابتدا نوک دندانه‌ها با هم تماس پیدا می‌کنند سپس به تدریج دو دندانه کاملاً در هم جفت می‌شوند. این درگیری تدریجی همان چیزی است که هم سر و صدا را کم می‌کند و هم باعث می‌شود که این چرخ دنده‌ها نرم تر کار کنند
در ماشین تعداد زیادی چرخ دنده مارپیچ وجود دارد. به خاطر مایل بودن دندانه ها، هنگام درگیری نیروی زیادی به آنهاوارد می‌شود. به همین علت در وسایلی که از چرخ دنده های مارپیچی استفاده می‌کنند بلبرینگ هایی تعبیه شده است تا این فشار را تحمل کند. اگر زاویه دندانه‌ها را به دقت تنظیم کنیم، می‌توان دو چرخ دنده را به دو محور عمود بر هم وصل کرد تا جهت چرخش 90 درجه تغییر کند

                                                                                              

دندانه‌های این چرخ‌دنده برخلاف چرخ‌دنده ساده موازی با محور چرخ‌دنده نیستند، بلکه هر دندانه به شکل مقطعی از مارپیچ است. این قابلیت باعث می‌شود دندانه‌ها به آرامی با هم درگیر شوند، در حالی که دندانه‌های چرخ‌دنده ساده به یکباره با هم درگیر شده و از هم جدا می‌شوند. این مسأله باعث می‌شود که چرخ‌دنده‌ها مارپیچ نسبت به چرخ‌دنده‌های ساده آرام‌تر و با صدای کمتر کار کنند.--علی شهروی--

                                                                                 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 چرخ دنده های ساده
این چرخ دنده‌ها ساده ترین چرخ دنده هایی هستند که دیده اید. آنها دندانه های مستقیم دارند و محور دو چرخ نیز موازی با یکدیگر قرار گرفته اند. گاهی تعداد زیادی از آنها را در کنار هم قرار می‌دهند تا سرعت را کاهش و قدرت را افزایش دهند
در تعداد زیادی از وسایل از این چرخ دنده‌ها استفاده می‌شود. مثلاً ساعت های کوکی، ساعت های اتوماتیک، ماشین لباسشویی، پنکه و ... . اما در اتومبیل به کار نمی آیند، چون سر و صدای زیادی دارند. هر بار که دندانه یک چرخ به دندانه چرخ روبرو می‌رسد، صدای کوچکی در اثر برخورد ایجاد می‌شود. می‌توانید مجسم کنید وقتی تعداد زیادی از این چرخ دنده‌ها با هم کار کنند، چه سر و صدایی راه می‌اندازند؟ تازه این برخورد‌ها در دراز مدت، باعث شکستن دندانه‌ها می‌شود. برای کاهش سر و صدا و افزایش عمر چرخ دنده‌ها در بیشتر اتومبیلها از چرخ دنده های مارپیچ استفاده می‌کنند
--علی شهروی--

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 ساختار چرخدنده 

داخلی‌ترین قسمت چرخ‌دنده توپی می‌باشد که به محور محرک متصل می‌باشد. در بیرون این قسمت جان چرخ‌دنده قرار گرفته‌است. بیرونی‌ترین قسمت در جهت شعاعی، محیط چرخ‌دنده Rim می‌باشد که دندانه‌های چرخ‌دنده در این قسمت قرار می‌گیرند. این بخش از چرخ‌دنده منبع اصلی ایجاد صدا می‌باشد.

مهم‌ترین اصطلاحاتی که در طراحی چرخ‌دنده بکار می‌روند عبارت‌اند از:

دایره گام: دایره‌ای فرضی که تمامی‌محاسبات بر اساس آن انجام می‌گیرد. دایره گام دو چرخ‌دنده درگیر بر هم مماس می‌باشند.

گام محیطی: طول کمانی از دایره گام که بین دو نقطه متناظر از دو دندانه مجاور قرار گرفته‌است.

ارتفاع سردنده: فاصله بین بالای دندانه تا دایره گام.

ارتفاع ته‌دنده: فاصله بین ته دندانه تا دایره گام.

لقی محیطی: مقداری که فضای خالی بین دو دندانه یک چرخ‌دنده از ضخامت دندانه‌های چرخ‌دنده درگیر با آن در امتداد دایره گام بیشتر است.

چرخ‌دنده‌ها بر اساس وضعیت قرارگیری محورهای دو چرخ‌دنده درگیر نسبت به هم به دو گروه اصلی تقسیم می‌شوند:

  • چرخ‌دنده‌های با محورهای موازی

 

  • چرخ‌دنده‌های با محورهای غیرموازی

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 

 

 

 

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 پروژه درس دینامیک ماشین

تحلیل سینماتیک ربات های SCARA به کمک نرم افزار ADAMS/view

                                              

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

برای دانلود فایل بر روی لوگوی زیر کلیک کنید



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

  ماشينكاري و صيقل دهي سايشي توسط سيال ساينده (Abrasive Flow Machining ) يكي از روشهاي براده برداري نوين است . اين روش تنها روش منحصر به فردي است كه قادر است قطعات بسيار سخت با اشكال پيچيده را به راحتي و با كيفيت عالي پرداخت نماید . در اين تحقيق عوامل مؤثر بر كيفيت سطح پرداخت و نرخ براده برداري  (MRR)  از جمله غلظت مواد ساينده، سرعت حركت سيال، تعداد چرخه ها و اندازه ذرات ساينده مورد مطالعه قرار گرفته است . نتایج نشان می دهد که با کنترل پارامترهای  فوق می توان به کیفیت سطح مورد نظر و دقت ابعادی عالی رسید. 

 

نياز به دقت و راندمان بالا در ماشينكاري موادي كه سخت ماشينكاري مي شوند كاربرد تكنولوژي هاي پرداخت كاري سايشي را به طور فزاينده اي مورد اهميت قرار داده است. عمليات ماشينكاري نهايي يا پرداخت كاري پر زحمت ترين مرحله ساخت قطعات دقيق است كه كنترل آن دشوار است. در توليد براي بيشتر موارد صافي سطح و دقت ابعادي بسيار عالي قطعه كار لازم است. در ماشينكاري با جريان ساينده، دانه هاي ساينده مانند سيليكون كاربايد يا الماس با يك زمينه بتونه مانند مخلوط مي شوندسپس از طريق روزنه ها و گذرگاههاي قطعه كار به پشت و روي آن فشرده مي شوند. حركت تحت فشار سيال ساينده، لبه ها و گوشه هاي تيز را سائيده و قطعه را پرداخت مي كند .اين فرآيند به خصوص براي قطعه كارهايي با حفره هاي داخلي و مجراهاي داخلي پيچيده و مناطق غير قابل دسترس مناسب است . فشارهاي وارده در اين فرآيند از100 PSI تا32000 PSI  است

  هدف اساسي فرآيندهاي دقيق پرداخت كاري سايشي
 هدف اساسي فرآيندهاي دقيق پرداخت كاري سايشي، استفاده از تعداد زيادي لبه هاي برنده نامنظم ( با جهت و هندسه مشخص ) براي برداشت مؤثر ماده به صورت براده مي باشد . اين براده ها كوچكتر از براده هايي مي باشند كه در فرآيندهاي ماشينكاري با استفاده از ابزار برشي با لبه هاي منظم و مشخص توليد  مي شوند . براده هاي فوق العاده كوچك توليد شده در ماشينكاري سايشي باعث پرداخت سطح بهتر، تلرانس بسته تر، ايجاد جزئيات پيچيده تر سطحي، ماشينكاري مواد سخت تر و و مواد سخت ماشينكاري شونده خواهد شد
  مقايسه چهار فرايند پرداختكاري 
در جدول زیر توانايي هاي چهار فرآيند مهم پرداختكاري دقيق مقايسه شده اند . پرداختكاري نهايي ( Polishing )، صيغل كاري يا لپينگ كاري (  Lapining ) كه دو فرآيند مهم و شناخته شده هستند به همراه فرآيندهاي جديد پرداختكاري سايشي مغناطيسي Magnetic Abrasive Finishing ( MAF ) و ماشينكاري توسط جريان ساينده(AFM)--علی شهروی--


 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

برای دیدن بقیه متن به ادامه مطلب بروید




ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی کاملا رایگان

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی قالب های صنعتی

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی کاملا رایگان

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی آموزشگاه علوم رایانه

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی کاملا رایگان

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی کافی نت

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی کاملا رایگان

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی طراحی نرم افزار وصفحات وب

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی کاملا رایگان

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی تولید ترانس مهتابی

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی کاملا رایگان

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی گالوانیزاسیون گرم قطعات فولادی

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی کاملا رایگان

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی شناور باربری فایبرگلاس

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید

 



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی کاملا رایگان

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی ریخته گری قطعات چدنی

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی کاملا رایگان

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی تولید ساچمه فولادی

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی کاملا رایگان

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی تولید پروفیل رنگی آلومینیوم

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی کاملا رایگان

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی تولید الکترود

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی کاملا رایگان

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی تولید اکسیژن طبی و صنعتی

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی کاملا رایگان

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی تراشکاری وقالب سازی وقطعه سازی

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برای دانلود فایل به ادامه مطلب بروید



ادامه مطلب...
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 مژده .........طرح توجیحی....پروژه کارآفرینی

 

مژده .........طرحهای توجیحی..و..پروژه کارآفرینی  کاملا رایگان   در mandp.loxblog.com

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی تراشکاری وقالب سازی وقطعه سازی

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی تولید اکسیژن طبی و صنعتی

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی تولید الکترود

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی تولید پروفیل رنگی آلومینیوم

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی تولید ساچمه فولادی

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی ریخته گری قطعات چدنی

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی شناور باربری فایبرگلاس

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی قالب های صنعتی

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی گالوانیزاسیون گرم قطعات فولادی

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی تولید ترانس مهتابی

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی طراحی نرم افزار وصفحات وب

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی کافی نت

طرح توجیهی و پروژه کارآفرینی آموزشگاه علوم رایانه

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 اسکرین سیور برای اونایی که عاشق مکانیک هستند

Screen Sever-Engine

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برای دانلود برنامه بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

                                            

 

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com




تاریخ: سه شنبه 30 شهريور 1390برچسب:ساخت و تولید,اسکرین سیور,ساخت و تولید,
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

   برنامه نویسی پاسکال با برنامه توربو پاسکال               Turbo Pascal V7 

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

برای دانلود برنامه بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

                                            

 

 

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 

 

 




تاریخ: سه شنبه 18 شهريور 1390برچسب:ساخت و تولید,برنامه Turbo Pascal V7,ساخت و تولید,
ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

  نمونه سوال مقاومت (1)

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

برای دانلود بر روی لوگوی زیر کلیک کنید

                                            

 

 

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 نمونه سوال دینامیک  

 

 

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

 

برای دانلود بر روی لوگوی زیر کلیک کنید  

                                           

 

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

  جوشکاری زیر پودری- تحلیل رگرسیون – شبکه عصبی

به دلیل مزایای متعدد، فرایند جوشکاری قوسی زیرپودری یکی از مهمترین روشهای اتصال فلزات در صنعت می باشد. پیچیدگیهای حاکم بر متغییرهای این روش از یک سو و کاربرد گسترده آن در ساخت قطعات حساس و پرهزینه از سوی دیگر، اهمیت کنترل دقیق پارامترهای تنظیمی آنرا دوچندان نموده است. در جوشکاری قوسی زیرپودری، به منظور ایجاد جوش با کیفیت عالی لازم است از میان پارامترهای مختلف، سه پارامتر شدت جریان، ولتاژ و سرعت پیشروی به دقت کنترل شوند. عموما در فرایندهای جوشکاری، کیفیت جوش توسط هندسه گرده جوش ارزیابی میگردد که خود شامل ارتفاع، پهنا و عمق نفوذ جوش می باشد. بر این اساس در پزوهش حاضر، شدت جریان، ولتاژ و سرعت پیشروی در جوشکاری قوسی زیرپودری به عنوان پارامترهای تنظیمی و هندسه گرده جوش به عنوان معیاری از کیفیت اتصال جوش در نظر گرفته شده است. بدین ترتیب با استفاده از تحلیل رگرسیون، معادلاتی دقیق برای تخمین ارتفاع، پهنا و عمق نفوذ گرده جوش بر اساس پارامترهای تنظیمی بدست آورده شده است. همچنین یک شبکه عصبی چند لایه پس انتشار با استفاده از داده های تجربی طراحی شده، آموزش دیده و آزمایش شده است. درنهایت نتایج بدست آمده از روش تحلیل رگرسیون و شبکه عصبی قیاس گردیده است. بر اساس نتایج حاصل، شبکه عصبی طراحی شده بطور محسوسی از معادلات رگرسیون دقیق تر است اما هر دو مدل پیشنهادی قابلیت بالایی در بهینه سازی پارامترهای جوشکاری قوسي زیرپودری، همچنین پیش بینی هندسه جوش برای مجموعه مقادیر ورودی را دارند.

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 تمپره كردن ( نرم كردن )

 

افزايش دماي فولاد كوئينچ شده را تا هر دمايي زير محدوده بحراني تمپره كردن مي گويند . نواحي گرما ديده مجاور جوشهايي كه بدون پيشگرمي يا پسگرمي ناقص و ناكافي بوجود آمده اند در فولادهاي با كربن متوسط و بسياري از فولادهاي با استحكام زياد آنچنان سريع سرد مي شوند كه به سخت كردن يا كوئينچ شباهت دارند . در موقع جوشكاري كه ناحيه كوئينچ شده در دماي بحراني است ساختار داراي آستنيتي خواهد بود كه ده برابر كربني كه در دماي محيط قابل حل است در محلول جامد دارد . ضمن كوئينچ بيشتر آستنيت به مارتنزيت تبديل مي شود . شكل كريستالي BCT سختي فوق العاده مارتنزيت نسبت به شكلهاي ديگري بخاطر وجود كربن در آن است كه معمولا يا بصورت اتمهاي كربن است و يا بصورت كريستالهاي نازك كربور آهن. 
هنگامي كه دما افزايش مي يابد ، در ناحيه اي كه داراي مارتنزيت است سه تغيير اتفاق مي افتد : 
1 – مارتنزيت به ضريب ( كريستالهاي 
BCC ) تبديل مي شود كه كريستالهاي ريز كربور از شبكه فوق اشباع كريستالهاي هشت ضلعي در آن رسوب مي كنند. 
2 – هر آستنيتي كه در طول كوئينچ به مارتنزيت تبديل نشده است به ضريب و كربور تبديل مي شود. 
3 – اندازه كريستالهاي كوچك كربور در مارتنزيت و كريستالهاي بزرگتر كربور در ساير ساختارها نظير پرليت ريز افزايش مي يابند. 
دماهايي كه تغييرات 1 و 2 در آنها اتفاق مي افتد بدرستي معلوم نيستند . در فولادهاي كربني با 7% كربن تغيير 1 در 300
F و تغيير 2 در 450Fرخ مي دهد . در كوئينچ كردن فولادهاي كربني با حداقل 4% كربن و با كنترل دقيق فرآيند مي توان مقدار كمي از آستنيت را حفظ كرد . اگر عناصر آلياژي وجود داشته باشند با درصد كمتر كربن نيز مي توان آستنيت را از تبديل شدن به اشكال ديگر باز داشت . با افزايش دما ، رشد مداوم دانه هاي كربور ادامه خواهد يافت . به نظر مي رسد كه تغيير 3 در اثر كار سختي در طول تمپره كردن پيش مي آيد . 
يعني سختي فولاد مارتنزيتي به انتشار دانه هاي ريز كربور در هر صفحه كريستال كه مانع لغزش گرديده و در ضمن كاهش نرمي ، سختي را افزايش مي دهد بستگي دارد . گرم كردن مجدد دانه هاي كربور را درشت كرده و تعداد آنها را كم و در نتيجه سختي را كاهش مي دهد.

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 

شکل گیری مارتنزیت :

مارتنزیت فولادهای ماریجینگ معمولا مکعب مرکز دار (bcc ) کم کربن است که این مارتنزیت شامل چگالی بالای نابجایی می باشد اما نه به صورت دوقلویی. در حین سرد شدن بعد از تابکاری انحلالی آستنینت fcc بوسیله بازگشت برشی کم نفوذ تجزیه به ساختارهای متعادل به ساختار bcc تبدیل میشود.این تبدیل آستنیت به مارتنزیت ناپایدار اتفاق نمی افتد تا دمای شروع مارتنزیت (Ms) بدست آید ودمای شروع مارتنزیت باید به اندازه کافی بالا باشد بنابراین یک تبدیل کامل به مارتنزیت قبل از خنک شدن فولاد تا دمای اتاق اتفاق می افتد.

بیشتر انواع فولادهای ماریجینگ دمای شروع مارتنزیت حدود 200 تا300 درجه سانتیگراد را دارند ودر دمای اتاق به طور کامل مارتنزیت هستند . نتیجه ساختار مارتنزیت یک فولاد نسبتا قوی و فوق العاده انعطاف پذیر میباشد .

عناصر آلیاژی دمای شروع مارتنزیت را بطور قابل ملاحظه ای تغییر می دهد اما تغییر مشخصه این استحاله به مقدار زیادی بستگی به سرعت سرد شدن دارد.
اغلب عناصرآلیاژی اضافه شده در فولادهای ماریجینگ (به استثناء کبالت ) درجه حرارت شروع مارتنزیت را کاهش می دهند.
یکی از دونوع ممکن مارتنزیت که در سیستم آلیاژی آهن- نیکل ممکن است شکل بگیرد بستگی به مقدار نیکل در ماده مورد سوال میباشد.در سرعتهای سرد کردن بالا در فولادهای شامل 5 تا 10 درصد نیکل ،و بیش از 10 درصد پایین آوردن سرعت سرد کردن، لازمه شکل گیری مارتنزیت در فولادها می انجامد وشکل گیری کامل ساختار مارتنزیتی را تعیین می کند.در فولادهای شامل 25 درصد نیکل ، مارتنزیت لایه ای وبالای 25 درصد مارتنزیت دو قلویی داریم .مطالعه برروی آلیاژهای مارجنیگ آهن – 7 درصد کبالت 5 درصد مولیبدن و4/. درصد تیتانیم در ( ماریجینگ 18 درصد نیکل 250 ) شامل مقادیر متفاوت نیکل نشان می دهد که یک ساختار مارتنزیتی لایه ای با مقادیر نیکل بیش از 23 درصد بدست می آید .
اگر چه مقادیر نیکل بیش از 23 درصد شکل گیری مارتنزیت دو قلویی را نتیجه داده است . معمولا یک ساختار مارتنزیتی لایه ای در فولادهای ماریجینگ ترجیح داده می شود زیرا در مدت پیر سازی این ساختار سخت تر از یک ساختار مارتنزیتی دو قلویی میباشد.

 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 نیتریده کردن :

سختی سطح را می تواند بوسیله نیتریده کردن فولادهای ماریجینگ در آمونیاک بدست آید . سطح سختی معادل 65 تا70 راکول سی به عمق 15/0 میلیمتر بعد از نیتریده کردن به مدت 24 الی 48 ساعت در دمای 455 درجه سانتیگراد میتواند بدست آید. نیترده کردن در این دما می تواند همزمان با پیرسختی اتفاق بیافتد . حمام نمک نیتریده کردن برای 90 دقیقه در دمای 540 درجه سانتیگراد بخوبی می تواند این عمل را شکل بدهد اگر چه برای پرهیز از فوق پیر سازی شدن بیش از حد این عمل باید بخوبی کنترل شود. استحکام خستگی ومقاومت به سایش فولادهای ماریجینگ بوسیله نیتریده کردن بهبود پیدا می کنند

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 عملیات حرارتی فولادهای ماریجینگ:

 

 

تابکاری انحلالی : تابکاری انحلالی مستلزم حرارت دادن آلیاژی به اندازه کافی،بالای درجه حرارت پایان آستنیت و نگهداری در زمان کافی تا جا گیری عناصر در محلول جامد و سرد کردن آن تا دمای اتاق .متداول ترین سیکل عملیات حرارتی برای فولادهای ماریجینگ 18 درصد نیکل 200 ،250 300 درگیر کردن آلیاژهای در دمای 815 درجه سانتیگراد به مدت یک ساعت و سپس سرد کردن آن بوسیله هوا.تولید برای کاربردهای فورجینگ معمولا در حالت آنیل نشده خریداری می شود زیرا حرارت دادن سیکل تابکاری حرارتی قبلی را خنثی میکند .استفاده از خلا ، کنترل گردش هوای اتمسفر ، تمام نمک خنثی یا کوره های سیال تخت برای حداقل کردن صدمات سطحی ممکن است مورد نیاز باشد .
اثرزمان و درجه حرارت تابکاری بر خواص پیرسازی: اطلاعات نشان میدهد که بیشترین استحکام در دمای تابکاری انحلالی 800 تا815 درجه بوجود می آید. استحکام وانعطاف پذیری پایین تر با درجه حرارت تابکاری از 760 تا 800 درجه ناشی از انحلال ناقل عناصر سخت کننده میباشد و کاهش استحکام مربوط به درجه حرارت تابکاری انحلالی بالای 815 درجه ناشی از درشتی ساختار دانه ها میباشد. سرعت سرد شدن بعد از تابکاری انحلالی از اهمیت کمتری برخورداراست چون اثر کمتری بر خواص زیر ساختاری ومکانیکی دارد.
اصلاح دانه ها بوسیله سیکل حرارتی : سیکل حرارتی فولادهای ماریجینگ بین درجه حرارت پایان مارتنزیت و دمای بسیار بالاتر از دمای تابکاری انحلال می تواند برای اصلاح ساختار دانه هایی که درشت هستند استفاده شود.این عمل استحاله برشی کم نفوذ ، مارتنزیت به آستنیت واز آستنیت به مارتنزیت نیروی محرکه برای تبلور مجدد در حین سیکلهای حرارتی تامین میکند.
 

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 کار سرد وپیر سازی :

استحکام تسلیم واستحکام نهایی کششی فولادهای ماریجینگ می توانند بوسیله کار سرد قبل از پیر سازی تا 15 درصد افزایش پیدا کنند . بوسیله کار سرد قبل از تابکاری انحلالی ماده بالای 50 درصد کاهش قبل از پیر سازی ،نتیجه رسیده است .این سازگاری کمی با انعطاف پذیری وچغرمگی است .از کاهش سرما بیش از 50 درصد باید خوداری شود زیرا ممکن است که پوسته پوسته شدن تولیدات بوجود آید.

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com

 




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy

 پیر سختی: 

نوعی پیر سختی بعد از تابکاری انحلالی معمولا شامل حرارت دادن آلیاژ تا رنج دمایی 455 تا 510 درجه سانتیگراد و نگاه داشتن در این دما به مدت 3 الی 12 ساعت وخنک کردن آن در معرض هوا تا دمای اتاق می باشد. استفاده از فولادهای ماریجینگ در کاربردهای مانند ابزارآلات دایکست لازم است استفاده از یک حرارت پیر سازی تقریبا 530 درجه سانتیگراد که ساختار متعادلی را فراهم می کند و از نظر حرارتی تثبیت شده است. هنگامی که زمان پیر سازی افزایش پیدا میکند تا جائیکه به نقطه ای می رسیم که سختی واستحکام شروع به کاهش میکند به علت شکل گیری بازگشت آستنیت که معمولا از ذرات ریز باندهای آستنیت دور دانه ای قبلی شروع میشود.

ساخت و تولید

MandP

--علی شهروی--

برداشت مطلب با ذکر منبع اصلی آزاد است   http://mandp.loxblog.com




ارسال توسط علی شهروی - ali shahroy
آخرین مطالب

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:








Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
این سایت را حمایت می کنم
این سایت را حمایت می کنم